Perusta sinäkin oma Blogaaja.fi blogi ilmaiseksi >>
Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Kristillinen blogi

Alkuseurakunnallisuus

Millaista oli alkuseurakunnan kristillisyys? Millainen oli vainottu kristillinen kirkko Rooman vallan aikana? Entä millaiseksi kirkko muuttui, kun se sai Rooman valtion hyväksynnän 300-luvulla? Miten tämä historian havinoissa koeteltu kristillisyys on muuttunut nykypäivään tultaessa? En väitä olevani asiantuntija kirkkohistoriallisissa kysymyksissä, en lähellekään. Tämän myönnän tuntien samalla kiinnostusta tutkia kirkon historiaa, koska kristinusko ei ole juuretonta uskoa. Kristinusko ja kristillinen kirkko ovat siinä mielessä ajattomia ja muuttumattomia, koska Jumala ja Hänen Sanansa eivät muutu. Kristillinen kirkko rakentuu Jeesuksen laskemalle perustalle, jolle myös apostolit rakensivat seurakunnan. ”Jeesus Kristus on sama eilen, tänäpänä ja myös ijankaikkisesti” (Hepr 13:8). Olemme turvassa, jos seisomme tällä perustalla.

”Lex orandi, lex credendi” tarkoittaa sitä, että rukouksen laki perustaa sen mitä uskotaan. Tämä lause on peräisin 400-luvun alun kirkosta ja sillä tarkoitetaan sitä, että kristillisyyden muoto on sidoksissa sen sisältöön. Jos muoto muuttuu, niin myös sisältö väistämättä muuttuu. Otan yhden esimerkin. Jos hautajaisissa laulettaisiin iloisia lauluja, pukeuduttaisiin verkkareihin ja kerrottaisiin vitsejä, niin sellaista pidettäisiin sopimattomana. Silloin muoto muuttaisi surujuhlan kevytmieliseksi ilojuhlaksi. Hautajaiset ovat kuitenkin vakava surujuhla ja muoto rakentuu sen sisällön ehdoilla. Kristillinen messu on vakava, mutta iloinen juhla, jossa Kristus tulee Sanan ja ehtoollisen kautta läsnäolevaksi. Tämän Kristuksen läsnäolon ehdoilla on kirkkohistorian aikana syntynyt messun juhlallinen muoto, jonka vakavuutta ei tulisi liian kevytmielisesti sivuuttaa.

Eikö sitten ole sama minkälaiset ovat ulkoiset puitteet, kunhan vain sanoma pysyy oikeana ja evankeliumi puhtaana? Periaatteessa tunnustuskirjoissakin sanotaan kirkon ykseyteen liittyen, että ”ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset.” Tärkeintä kirkon ykseyteen on ”yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta.” Luther pyrki itse uskonpuhdistuksessa poistamaan kirkosta Raamatunvastaisia oppeja kuten aneet. Hän ei kuitenkaan halunnut poistaa sellaisia inhimillisiä traditioita, jotka eivät olleet Raamatun Sanan vastaisia, kuten liturgiset traditiot tai jumalanpalvelusten kuvat, symbolit ja koristeet. Reformoitu kirkko riisui traditiota voimakkaammalla kädellä. Kun puhumme kirkon ykseydestä, niin kysymys ei ole vain ajankohtaisesti nykyisten kristillisten seurakuntien yhteydestä, vaan myös ykseydestä historialliseen katoliseen (=yleiseen) kristilliseen kirkkoon. Luulen että tämän seikan takia Luther teki vain välttämättömän kirkkoa puhdistaessaan, eikä toiminut yhtä radikaalisti kuin reformoidut.

Kirkolle ja kristinuskolle on siis kehittynyt historian aikana tietty muoto eli perintö, jonka aiempien sukupolvien kristityt ovat siirtäneet eteenpäin viestikapulan tavoin ja rikastuttaneet sitä omalta osaltaan. Tähän muotoon liittyvät vanhan testamentin ajan synagogajumalanpalveluksista lähtöisin olevat liturgiat, kuten resitoitu psalmilaulanta ja myöhemmin siihen lisätyt muodot, kuten ordinariumlaulut, esim. ”Herra armahda”. Näihin yhtymällä kristitty yhtyy siis kaikkina aikoina jumalanpalvelusta viettäneen ”yhden, pyhän ja yhteisen” kirkon ääneen. Siis sen kirkon ääneen, joka on perustettu apostolien opetukselle ja jonka kulmakivenä on Jeesus Kristus. Minusta pitäisikin varoa liiallista jumalanpalvelusmuotojen uudistamista ja muuttamista, jotta yhteys tähän apostoliseen kirkkoon säilyy. Muotojen muuttamisessa on nimittäin vaarana se, että uudistettu muoto muuttaa vähitellen myös sisältöä ja kristittyjen käsitystä sisällöstä.

Kristinuskon nimen alla kulkee nykyään varsin erilaisia muotoja. On ortodoksisen kirkon mystiikkaa ja suitsutuksia, luterilaista virsilaulantaa ja liturgisia messuja, reformoituun kristillisyyteen pohjautuvia ylistyskokouksia, Toronto ”herätyksen” kaltaisia ilmiöitä nauruherätyksineen ja ”soukkauksineen” jne. Minusta tähän liittyen on sanottava kaksi asiaa. Ensiksi mikään inhimillinen muoto, tapa tai traditio ei synnytä ja ylläpidä pelastavaa uskoa. Usko syntyy vain Sanan kuulemisesta ja siitä, että se saa tehdä työtä kuulijan sydämessä (Room. 10:17). Muoto on pikemminkin seurausta Sanasta ja siitä, miten siihen suhtaudutaan. Muoto kantaa kuitenkin mukanaan paljon epäsuoraa viestintää, joka vaikuttaa siihen miten varsinainen sanallinen viestintä ymmärretään ja miten siihen suhtaudutaan. Se voi joko tukea Sanakeskeisyyttä tai olla viemässä huomiota jonnekin muualle. Sikäli muoto on siis opillinen ja siihen on siksi suhtauduttava vakavasti. Muoto vaikuttaa siihen millaiseen uskoon, oppiin ja elämään se johdattaa kuulijoita.

Toiseksi on sanottava, että muoto voi minusta olla myös johdattamassa eroon Sanasta, joka on Kristus (Joh. 1:14). Meidän tulee muistaa, että pimeyden ruhtinas valkeuden enkeliksi pukeutuneena yrittää horjuttaa kristillistä uskoa ja johtaa uskovia eksymykseen ja luopumukseen (2. Tess 2:11). Tämän tuo anti-kristus tekee Raamatun mukaan ovelasti, niin että varomattomat eivät edes huomaa, missä kohden totuus on vaihtunut eksytykseksi. Tähän hänellä on monenlaisia keinoja, joiden tuloksena Jumalan Sana vesittyy ja unohtuu, jonkin muun muka tärkeämmän ja suuremman tieltä. Jos uskonelämän ydin on jossakin muualla kuin Jumalan Sanassa, niin hälytyskellojen tulisi minusta soida. Ajattelen siis, että uskovien ei tulisi etsiä uskoonsa virvoitusta ja palavuutta mistään muualta kuin Sanasta. Kaikki uudet ilmiöt on tulkittava rohkeasti Sanan valossa. Mielestäni jatkuvalle uudistusten tielle lähtemisessä ei ole seurakunnalle mitään voitettavaa, päinvastoin valtavasti hukattavaa.

Previous

Lahkoista

Next

Ahdistuksista

4 Comments

  1. Lauri

    Hyvää pohdintaa! Tein aiheesta juuri gradun. Eli siis alkuseurakunnan (UT:n aikaisen seurakunnan) jumalanpalvelusajattelusta. Ainoa asia, joka UT:n kirjoittajia tuntuu kiinnostavan tässä aiheessa on eriarvoisuuden poistaminen ja kuppikuntaisuuden kritisoiminen. Mielestäni on osattava arvostaa sekä omaa jumalanpalvelustraditiota että muiden jumalanpalvelustraditioita. Vaikka oma traditio käy luonnollisesti ENITEN järkeen (tottakai) niin on hyvä nähdä että muissakin traditioissa on hyviä puolia. Jotenkin olen taipuvainen näkemään moninaisuuden rikkautena vaikka itse käynkin vain yhdenlaisessa jumalanpalveluksessa. Asia on mielestäni vähän samanlainen kuin kysymys suomalaisuudesta. Koen olevani suomalainen ja olen ylpeä siitä, mutta en ole ylpeä siinä mielessä, että väheksyisin ulkomaalaisia.

  2. miikkanummenpaa

    Kiitos kommentista! Jos mahdollista, niin mielelläni perehtyisin graduusi eli voit lähettää sen esim. s-postiini jos sopii.

    Varmasti eriarvoisuuden poistaminen ja kuppikuntaisuuden kritisoiminen ovat tärkeitä tavoitteita UT:ssa, esim. juutalaisten ja pakanakristittyjen väliset skismat, joihin Paavali puuttuu jne. Yhdyn siihen täysin, mikäli tarkoitat sillä kristittyjen välisiä sosiaalisia suhteita: jokainen on Jumalan luomana ja lunastamana saman arvoinen, ja tätä kristittyjen välistä yhteyttä rikkoo mm. ihmisen syntisyydestä nouseva ylpeys ja itsekkyys, joita vastaan on kilvoiteltava. Toisaalta synnistä on myös uskallettava nuhdella ja harhaoppista on kartettava. Jos siis tarkoitat, että eri muodot/traditiot olisivat keskenään samanarvoisia ja pikemminkin vain makuasioita, ja että kyse olisi niiden synnyssä VAIN kuppikuntaisuudesta, niin siihen en voi yhtyä. Minusta ne ovat myös opillisia. Kuulun itsekin seurakuntaan (LHPK), jonka ev. lut. kirkko on julistanut skismaattiseksi, ja toisaalta LHPK on julistanut ev.lut. kirkon harhaoppiseksi, jossa ei kuulu enää täysi evankeliumi. Minusta kysymys ei ole tässä lihallisesta kuppikuntaisuudesta, vaan puhtaan evankeliumin ja opin säilymisestä. Näen siis että LHPK toimii UT:n kirjoittajien hengessä oikein, vaikka se on johtanut tällaiseen skismaan. Varhaiskirkon vaiheiden perusteella tuntuu myös vaikealta ajatella, että apostolien päämissio seurakuntien perustustyössä olisi ollut ekumeenisen liikkeen hengen mukainen kuppikuntien ja opillisuuden kritisoiminen, kun hehän jatkuvasti tekivät rajanvetoa oikea- ja vääräoppisten välillä. Sen myötä myös uskontunnustukset syntyivät.

    On, totta että uskova voi hyvällä omalla tunnolla arvostaa kaikkea sellaisia traditiota ja tapoja, jotka ovat Sanan mukaisia, vaikka ne olisivatkin toisista seurakunnista lähtöisin. Sellaisista tavoista taas, jotka johtavat eroon oikeasta ja puhtaasta kristillisyydestä, tulee sanoutua irti. Tällaisiksi rohkenen itse sanoa tässä yhteydessä esim. Toronto-”herätyksen” eksytykset.

  3. Lauri

    Painotan vielä, että en viitannut kuppikuntaisuudella LHPK:aan. Seurakuntien niputtaminen on mielestäni aina vähän riskaapelia. Kaikista seurakunnista löytyy aina oikeaoppisia ja vääräoppisia, riidanhaluisia ja sovinnollisia. Lopussa selviää kuka on kantanut hedelmää, siihen asti kaikki (minä mukaan lukien) luulen kantavani hedelmää.

  4. miikkanummenpaa

    En ajatellutkaan, että olisit viitannut. Otin LHPK:n esille lähinnä esimerkkinä edellisen viestisi argumenttiin, kun se tuli ekana mieleen.

    Olen samaa mieltä että kuvauksesi seurakunnan sisäisiin asioihin voi pitää paikkansa. Suurinpiirtein noin Lutherkin opetti ja Jeesus puhuessaan lusteesta nisujen seassa. Seurakunnan johtamisella ja opettamisella on myös iso merkitys noihin. Ajattelen, että varovainen tulee olla jos arvostelee joitakin toisia traditioita ja tapoja. En tässä yhteydessä ole niinkään huolissani siitä, kuka kantaa hedelmää, vaan kuka pääsee taivaaseen. Hedelmää kantaa se, joka on elävässä uskossa oksastettuna Kristukseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaisen julkaisemisen puolesta: Blogaaja.fi